pátek 8. srpna 2014

Segedínský guláš

(6 - 8 porcí)


Velice rádi si vozíme sebou na návštěvy tento guláš. Většinou ho přibalím celý hrnec, ale i tak mám obavy, že na Nás nezbude. U Nás doma je velmi oblíben. 


Luštěniny před vařením namočíme, nejlépe přes noc. Krásně nám nabobtnají a tím se sníží jejich doba vařeni. Většina luštěnin se vaří 1-2 hod. Pokud máte tlakový hrnec, ten já bohužel nevlastním, tak se doba vaření výrazně zkracuje. Někde jsem četla, že vaření luštěnin pomocí tlakového hrnce zlepšuje i chuť, ale nemohu posoudit. Namočené luštěniny nikdy nevaříme v namáčecí vodě. Vodu slijeme, luštěniny propláchneme a zalijeme čerstvou vodou. Já ještě po zavaření vodu opět slívám(nemusí být, mám to nějak naučené), a pak již přidáme bylinky proti nadýmání a vařím do změknutí. Těsně před dovařením zlehka osolíme. 
Proti nadýmání a na podporu trávení se doporučují tyto bylinky (ideální pro přípravu luštěnin):
  • libeček
  • majoránka
  • oregano
  • bazalka
  • kmín
  • saturejka
  • česnek
  • mořské řasy atd...

Vždycky jsem obdivovala přítele při vaření. Všechno si krásně nachystal do mističek a pak jen postupně přidával. Přišlo mi to sice jako ztráta času, hlavně když vaříme více věcí na jednou, ale má to i své kouzlo. Posuďte sami.


Pro zjemnění a zahuštění guláše používám Hrašku. Je to bezlepková směs hrachu a obilovin (kukuřice, jáhly a rýže). Obsahuje i sůl a směs koření. Dodává jídlům lahodnou a krémovou chuť. U Nás v kuchyni ji používáme ve všech podobách. Díky hrašce nemám potřebu přidávat rostlinou smetanu ani do jiných jídel, jako jsou třeba omáčky či krémové polévky. Na rozmíchání se mi osvědčilo používat šejkr, který jsem měla původně na práškové koktejly. Velmi doporučuji i místo zásmažek do zelí a jiných pokrmů...
Více se dočtete zde: Hraška











Ingredience:

200g velkých býlích fazolí
1 uzený tempeh
500g kyselého zelí
1 plechovka krájených rajčat
2 papriky (různé barvy pro efekt)
4 cibule
4 stroužky česneku
Hrašku na zahuštění popřípadě rostlinou smetanu
4 PL olivového oleje
zeleninový vývar nebo voda
sůl
1/2ČL mletého pepře
1ČL mletého kmínu
1PL sladké červené papriky
1PL uzené papriky
2 bobkové listy
bylinky na vaření fazolí (libeček, majoránka, oregano či bazalka)

Jak na to:
  • Večer předem si namočíme fazole. Slijeme vodu, propláchneme a uvaříme do měkka s bylinkami proti nadýmání. Tempeh si osmažíme na troše oleje.
  • Na 4 lžících oleje necháme zesklovatět 4 velké cibule a 4 stroužky česneku, přidáme lžíci červené papriky, lžíci uzené papriky, lžičku kmínu, půl lžičky pepře a bobkový list. Zapražíme. Přidáme 500g kysaného zelí, papriky nakrájené na kostičky a konzervu loupaných rajčat.
  • Osolíme, podlijeme trochou zeleninového vývaru a dusíme, dokud zelí nezměkne, trvá to asi půl hodiny. Pokud nemáme zeleninový vývar, podlijeme vodou a dochutíme vegetou bez glutamátu. V tomto případě již nesolíme.
  • Vmícháme uvařeném fazole a uzený tempeh osmažený na oleji.
  • Rozmícháme 2-3PL Hrašky v troše vody, přidáme do guláše a zavaříme. Pokud chceme vmícháme rostlinou smetanu.
  • Ideálně podáváme s domácím knedlíkem či pečivem.


1 komentář:

  1. Fazole jsou moje oblíbená luštěnina. Přiznám se, že segedín na podobný způsob jsem ještě nezkoušel. Budu ho muset zařadit také do svého repertoáru :)

    OdpovědětVymazat